photo 1172146ulde14uk94.gif

Selasa, 16 April 2013

Diari 24: Lain Orang Lain Caranya


Aku dengan seorang kawan aku
berada dalam bas untuk ke Pasir Puteh dari KB
aku dan kawan aku merupakan orang terawal naik
bas tersebut. Dan ada beberapa
penumpang lain yang kemudian naik.
Tidak lama kemuadian, suasana seyap
dicemari dengan lagu yang kuat dan
tidak tahu apa maksudnya
segolongan orang India dengan disertakan
lagu dengan nada yang kuat dipasang dari telifon bimbit
ia amat mengganggu kami
kami di Kelantan, susah nak berjumpa denga
kaum India.
Aku pekakan telinga je laa (redhow huhu)
Kemudian, naiklah seorang mak cik
Duduk berhampiran sekumpulan India tadi
dan juga dekat dengan kerusi duduk aku
Aku sempat dengar kata-kata mak cik itu:-
Rama sangak nyoh ore gonih
Aku dengan kawan aku apa lagi
Tergelak sampai sakit perut laa hahaha
Maksud mak cik tadi:
Ramai juga la orang India ni
mungkin mak cik tadi rasa terganggu dengan muzik
yang dipasang oleh mereka.
Aku di UPSI sudah terbiasa dengan kaum India
yang suka akan muziknya.
Tetapi bagi mak cik tadi, mungkin
tidak biasa dan rasa amat-amat terganggu.

Ulasan:
Kita semasa berada di tempat awam
haruslah peka dan prihati terhadap
orang lain. Tidak semestinya kita suka,
orang lain juga suka. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan