photo 1172146ulde14uk94.gif

Selasa, 16 April 2013

Diari 25: Sikap Rakyat Malaysia Yang Pemurah


Sikap rakyat Malaysia terkenal dengan
Sikap pemurahnya.
Disebabkan itu, wujud segolongan yang
Suka mengambil kesempatan.
Kalau kita lihat di pasar, stesen bab atau di bandar
ramai peminta sedekah.
Kadang ada segolongan yang tidak bertanggungjawab
Menggunakan kanak-kanak untuk meminta sedekah
Pengalaman aku sendiri
Sudah banyak peminta sedekah yang aku jumpai
Dan aku sendiri pun rasa kesihan dan membantu
Setakat yang mampu.
Kadang-kadang terfikir juga
adakah mereka ini memang memerlukan bantuan
atau ada sindiket..
antara pengalaman aku:-
Kes 1
semasa aku di Stesen bas, aku dihadiri oleh seorang
wanita yang tidak terurus, tidak tahu la waras atau tidak
dia menghampiri aku dengan menadah tangannya.
Aku tidak sampai hati, hulurlah sedikit wang ringgit
Dan dia pun beransur pergi.
Kes 2
Semasa aku dalam bas, pada hari yang sama
Dan tempat yang sama
Datanglah seorang lelaki yang juga tidak terurus
datang meminta duit
ramai jugalah yang pemurah.
Kes 3
Kawan aku juga di stesen bas
didatang seorang pemuda
mengharapkan bantuan wang ringgit
Dia dengan muka kesihan dan
Memberi alasan tiada duit untuk balik
kerana ketinggalan bas
tidak tahulah betul atau tidak
terpaksalah membantu dia dengan
memberi wang yang diminta.
Bukan apa, disebabkan perasaan takut dan
Tidak mahu diganggu
yang menyebabkan kami cepat-cepat
bagi duit.
Kes 4
Semasa aku di bandar
Aku didatang seorang pemuda
Meminta duit kerana
Dia tiada duit untuk membaiki motonya yang pancit
Aku pun cepat-cepat bagi kerana tidak mahu diganggu
dan takut.
Ada lagilah beberapa kes lain.

Ulasan:
Hal ini demikian terus berleluasa
mungkin disebabkan sikap kita yang pemurah
Di samping rasa terancam. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan