photo 1172146ulde14uk94.gif

Jumaat, 22 Mac 2013

Diari 13: Bahasa Pasar


Tadi masa aku ke sebuah kedai
di depan kampus lama, aku terdengar seorang cina
bercakap Bahasa Melayu
aku lupa pula dialognya
tetapi aku tahu bahawa dia gunakan bahasa pasar

bahasa pasar ialah:-
Bahasa kacukan antara bahasa Melayu dengan
bahasa-bahasa bukan Melayu
Pelat penyebutan dipengaruhi oleh pelat bahasa ibunda penutur.
Tidak gramatis dengan mengabaikan hukum DM.
Bahasa pasar ialah ragam yang digunakan antara
orang-orang Melayu dengan kaum atau
bangsa lain atau antara kaum-kaum dan bangsa lain.
Bahasa pasar atau dipanggil bahasa kacukan terdapat
banyak unsur bahasa yang digunakan.
Bahasa pasar ini terdiri daripada bahasa Melayu tetapi dengan
jalan bahasa dan susuk ayat bahasa-bahasa
lain seperti bahasa Cina dan bahasa Tamil.

Contoh bahasa pasar:
“Saya boleh ajar apa macam menjaga itu budak:
tidak lama dia nanti cukup baik dan sihat.
Pertama-pertama itu budak kecil mesti selalu cukup bersih.
Nas boleh tunjuk apa macam mahu kasi mandi itu budak.
Lagi satu mesti ingat-ingat kasi itu budak makan dia punya
emak punya susu saja, jangan susu lain.
Itu emak punya susu dia punya makan yang
lebih baik sekali, lagi lebih bersih dan senang
boleh dapat, tidak kena belanja.”
(Petikan daripada Pelita Bahasa Melayu)

Ulasan:-
Jika masyarakat selalu menggunakan bahasa pasar untuk
berkomunikasi dalam kehidupan seharian maka, masalah
menguasai bahasa Melayu akan timbul terutamanya
bagi golongan muda dan pelajar.
Kerosakan bahasa merupakan penyakit yang mula
tersebar kepada masyarakat dan negara.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan